Tijdens de pandemie van 2020 werden veel bedrijven gedwongen om hun werknemers vanuit huis te laten werken. Sindsdien werkt men wel al meer op kantoor, maar niet meer zoveel als voorheen. Hybride werken lijkt de norm: deels op kantoor, deels thuis. Hybride werken kan zorgen voor een boost van de productiviteit binnen je bedrijf, maar dan zijn er wel een aantal zaken waar je goed op moet letten. In dit artikel vertellen we je hier meer over.
Goede technologie
Als je wilt dat je werknemers ook thuis goed hun werk kunnen doen, dan moet je erop toezien dat ze de beschikbaarheid hebben over goede technologie. Dat wil zeggen: een laptop die snel werkt en betrouwbaar is en randapparatuur van goede kwaliteit. Je wilt niet dat je werknemers met middelmatige apparaten moeten werken. Werkt de technologie niet goed, dan zorgt dat voor frustraties en vertragingen tijdens het werk.
Goede communicatie
Een andere tip om hybride werken goed te laten slagen, is om goed te communiceren met je werknemers. Druk je altijd duidelijk uit, zodat werknemers niet hoeven te gokken wat je nu eigenlijk precies van ze verwacht.
Op kantoor is miscommunicatie sneller opgelost, omdat je makkelijker iemand aanspreekt bij onduidelijkheden. Bij flexibel werken sta je in minder direct contact met je mensen, waardoor miscommunicatie altijd op de loer ligt.
Focus op resultaat
Nog een tip als je hybride werken beter wilt integreren in je bedrijf, is door als ondernemer te focussen op resultaat.
Op kantoor, waar iedereen zich in dezelfde omgeving bevindt, werken veel mensen op een vergelijkbare manier. Wanneer iedereen vanuit zijn eigen thuisomgeving werkt, worden de onderlinge verschillen duidelijker. De een doet iets liever op de ene manier, en de ander doet het liever anders. Dat hoeft niet uit te maken, als er maar resultaat geboekt wordt.
Als bedrijfseigenaar of manager zul je bij hybride werken mensen meer los moeten laten in hun werkwijze en alleen controleren of de gewenste resultaten wel behaald worden.
Behandel werknemers gelijk
Een laatste en belangrijke tip is om er op te letten dat je werknemers gelijk blijft behandelen. Iedereen is anders, dus waar de ene medewerker je voor elk klein dingetje belt, zullen sommige andere werknemers misschien een paar dagen geen contact met je zoeken. Als bedrijfseigenaar of manager is het belangrijk om proactief contact te zoeken met alle medewerkers. Je wilt voorkomen dat je veel in contact staat met de ene werknemer en weinig met anderen. Bij sommigen kan dat namelijk het gevoel oproepen dat zij ‘vergeten’ worden door hun leidinggevende. Dat wil je voorkomen, want jullie zijn natuurlijk een team!