blog

Verschuiving: we doen steeds meer online

Geschreven door sam

december 12, 2024

Tegenwoordig brengen we steeds meer tijd op de computer en online door. Met de komst van het internet zijn we van veel gemakken voorzien. Sinds de coronapandemie is onze leefstijl veranderd. We kiezen er namelijk steeds minder vaak voor om de deur uit te gaan en kiezen voor meer gemak op afstand. Om deze reden speelt ons leven zich steeds meer online af. Wie voorheen nog weleens naar de supermarkt ging voor het halen van boodschappen, doet dat tegenwoordig steeds vaker online.

Steeds minder offline, steeds meer online

Ons veranderende gedrag past bij een trend, waarbij we steeds minder vaak offline en steeds vaker online zijn. Het coronavirus hield ons een paar jaar in zijn greep, waardoor we minder sociale contacten hadden. Bij besmetting met het virus bleven we thuis en er werden uiteindelijk zelfs avondklokken ingesteld. Contactmomenten moesten zoveel mogelijk voorkomen worden.

Dat leidde er ook toe, dat we steeds meer dingen op afstand zijn gaan doen. Hoewel de pandemie voorbij is, lijkt ons gedrag voorgoed veranderd. Het thuiswerken is inmiddels een vast onderdeel geworden. We bestellen vaker online boodschappen online en bovendien regelen we bankzaken heel gemakkelijk online.

Thuiswerken in plaats van op kantoor

Thuiswerken was voor de coronapandemie nog niet erg populair. Maar toen het niet toegestaan was om met veel mensen op kantoor te zitten vanwege de verplichte 1,5 meter afstand, werd thuiswerken ingevoerd. Ook nu de pandemie voorbij is, zijn er veel werknemers die een voorkeur hebben voor thuiswerken. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of zelfs vaker thuis werkten. Daarmee is Nederland kampioen thuiswerken van de EU, want in geen enkele EU-lidstaat is dit percentage hoger. Werknemers gaan zelfs steeds vaker met hun werkgever in gesprek of het mogelijk is om meer vanuit huis te gaan werken.

Het zijn vooral de ICT’ers en mensen met een creatief beroep die graag thuiswerken. In 2023 werkte maar liefst 90 procent van de mensen met een creatief of taalkundig beroep (ten dele) vanuit huis. 

Online boodschappen doen in plaats van bij de supermarkt

Ook in opkomst: het online bestellen van boodschappen. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat we sinds de coronapandemie massaal boodschappen digitaal bestellen. Voor veel mensen is het gebruik van diensten als dat van Picnic niet meer weg te denken. Er is vaak wel een minimale bestelwaarde. Als je eens per week boodschappen bestelt, worden deze ook nog eens gratis afgeleverd. In sommige gevallen is het online boodschappen doen zelfs duurzamer dan als je zelf naar de supermarkt gaat. Het gaat dan om de inkoop van groente, fruit en brood.

In de buitenwijken doet 60 tot 80 procent van de consumenten boodschappen met de auto. Lang niet iedereen rijdt elektrisch. Daardoor is de CO2 uitstoot van het boodschappen doen hoog. Door gebruik te maken van de online besteldiensten, worden de boodschappen vaak met elektrisch aangedreven voertuigen afgeleverd. Dat betekent dat deze bezorgbusjes vaak ook een stuk duurzamer zijn. We bestellen steeds meer achter de computer. Daardoor zijn er minder fysieke winkels nodig en is er minder CO2-uitstoot.

Meer online gokken in plaats van offline

Inmiddels is de verschuiving van offline naar online ook in andere markten goed zichtbaar. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de online gokwereld. Het casino lijkt een plek die je moet bezoeken om het mee te maken, maar met de komst van Virtual Reality en live casino’s zijn er steeds meer mensen die ervoor kiezen om online een gokje te wagen. Online is vaak de technologische innovatie te vinden, die in het fysieke casino nog niet te vinden is.

Je hoeft er de deur niet meer voor uit en je bevindt je binnen een paar muisklikken in een wereld vol digitaal spelaanbod. Of je nu blackjack of nieuwe gokkasten wil spelen, alle spellen zijn altijd beschikbaar. Daardoor heb je niet meer te maken met openingstijden. We wagen ook steeds vaker een gokje in het buitenlands casino en bezoeken steeds minder vaak Nederlandse fysieke filialen. Dat betekent niet dat traditionele casino’s aan hun einde zijn. Maar de kans is groot dat er wel meer filialen zullen sluiten. Dat is bij sommige merken nu al het geval.

Bankieren: steeds vaker alleen online

Ten slotte verdwijnen er ook steeds meer bankkantoren (en helaas ook pinautomaten). Bankieren is een van de belangrijkste voorbeelden van hoe we van offline dienstverlening naar online dienstverlening zijn verschoven. Binnen een paar muisklikken kun je alles regelen. De Nederlandsche Bank stelt wel dat dit voor veel mensen erg lastig is. Toch zullen we eraan moeten geloven: onze wereld bevindt zich steeds meer op internet en steeds minder offline.

Andere bekeken ook