Waarom een Webshop beginnen?

waarom-webshop-beginnen

Er zijn vele goede redenen om een webwinkel op te starten

Bedrijven en kleine zelfstandigen zien steeds meer het nut in van het gebruik van een webshop. Wat is er nu makkelijker dan uw producten 24 uur per dag en 7 dagen per week te kunnen verkopen zonder dat je extra personeel inzet. De webshop, of het online verkopen van producten en diensten is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Feit is dat steeds meer mensen het internet gebruiken om producten te zoeken en te bestellen.

10 goede redenen om een webshop op te zetten*

  1. Een webshop als stand-alone verkoopkanaal

    Veel ondernemingen hebben geen geen fysiek bedrijfspand nodig om producten en/of services te verkopen. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld e-books, bedijfslogo’s of webdesigntemplates. Voor dit soort ondernemingen is een webshop eigenlijk onmisbaar! 
     
  2. Een webwinkel als extra verkoopkanaal naast je fysieke winkel

    Je kunt gemakkelijk nieuwe klanten werven aangezien je niet gebonden bent aan een bepaalde locatie. In principe kan heel de wereld je klant worden. 
  3. Een webshop heeft een zeer lage drempel

    Men bezoekt eerder een webshop dan dat men fysiek een winkel binnen stapt. Bovendien hoeft de consument er niet voor van huis. 
  4. Tijdsbesparend

    Het geven van goede productinformatie bespaart je tijd vanwege e-mails en telefoontjes over productvragen die je anders zou moeten beantwoorden. 
  5. Kostenbesparend

    Een webshop kan aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee brengen. Omdat meerdere processen geautomatiseerd kunnen worden. Je kunt bestaande klanten via een webshop bestellingen laten plaatsen, waarbij de bestellingen rechtstreeks via de software administratief worden verwerkt. De kostenbesparingen kunnen ook oplopen bij de processen die starten, nadat de klant een bestelling geplaatst heeft. Denk hierbij aan geautomatiseerde order bevestigingen, pakbonnen, of zelfs inkoop bestellingen. 
  6. Uitbreiding van je assortiment

    In een webshop kan je artikelen tentoonstellen die je wel kunt leveren maar niet fysiek op voorraad hebt. Je kunt werken met partners die – direct of indirect – producten leveren. 
  7. Je bent 24 uur per dag en 7 dagen in de week open

    Je klanten kunnen dus dag en nacht het productaanbod bekijken, verleid worden tot een aankoop en bestellingen plaatsen. 
  8. Optimaal Klantencontact

    De meeste webwinkels hebben een voorziening om klanten een nieuwsbrief te sturen en/of een specifieke klant een berichtje te sturen wanneer er een aanbieding is van het product van zijn/haar interesse.
     
  9. Meten is weten

    Een webshop werkt als een slimme verkoper. Deze electronische verkoper slaapt nooit, en onthoudt alles (iedere actie van uw bezoekers). Derhalve geven de webshop statistieken een waardevol inzicht van het het gedrag van je bezoekers: welke producten worden het meest gezocht, welke verkopen het best, enzovoort.

    Naast de standaard pagina statistieken, kan je informatie verzamelen over specifieke webshop gegevens. Neem bijvoorbeeld het bestelproces: Wanneer haakt hoeveel procent van je potentiële klanten af in het bestelproces? Door slim wijzigingen aan te brengen en deze wijzigingen weer goed te testen – met behulp van je statistieken.
     
  10. Meer vervolgorders met een minimum aan inspanning

    Wanneer je jouw klant het gemak van een eerste bestelling hebt laten ervaren, komen vervolg bestellingen vaak sneller en goedkoper tot stand. Je bespaart op administratieve medewerkers en kosten doordat dit proces geautomatiseerd afgehandeld wordt. Per e-mail kunnen herinneringen gestuurd worden, of speciale relevante aanbiedingen. 

*Niet alle webshops hebben dezelfde mogelijkheden en functies

Waarom hebben veel ondernemers dan nog geen webshop?

Zo lang geleden was er erg veel technische kennis nodig om een webwinkel op te zetten. Daarnaast was het meestal nogal tijdrovend om een en ander werkend on-line te krijgen. Het laten bouwen van een webwinkel was veelal een dure investering. Veel ondernemers zijn om die redenen nog niet met een webwinkel gestart.

Tegenwoordig zijn deze belemmeringen grootdeels weggenomen. Er zijn diverse aanbieders van webwinkels die kunnen worden ingericht en bediend zonder kennis te hebben van zaken zoals programmeren, databases en html. Dit zijn de zogenaamde CMS-systemen. CMS staat voor Content Management System; dat wil zeggen dat de webshop in principe al klaar is; het enige wat je als ondernemer moet doen is deze via een administratiesysteem te vullen met je eigen producten.

De meeste CMS-systemen hebben nu een Nederlandstalige administratiepaneel en gebruiksaanwijziging + helpdesk.

Kostenplaatje

Dit is mede afhankelijk van het type webshop dat je nodig hebt. Het moge duidelijk zijn dat een webshop voor een bedrijf als Wehkamp vanwege de complexiteit, duurder is dan een webshop voor de lokale bloemenwinkel. Met name voor het MKB zijn er echter diverse betaalbare webshops met veel mogelijkheden. Sommige aanbieders hebben zelfs een gratis webshop die je naderhand desgewenst kunt upgraden.

Welke domeinnaam?

Het mooiste is een korte domeinnaam die het kernpunt van je product of service weergeeft bijvoorbeeld voor een fietsenwinkel het domein fietsen.nl
De meeste goede domeinen zijn echter al bezet. De kosten zijn ongeveer € 5,- per maand inclusief hosting. Wanneer je webshop op een ander domein draait is een redirect ook mogelijk.

Welke webshop voor jou?

Op deze website worden diverse webwinkels aan je voorgesteld zodat je zelf kunt bepalen welke webshop voor jou het meest geschikt is. Heb je niet zoveel producten dan kan je ook besluiten om gebruik te maken van een losse internetkassa bijvoorbeeld van PayPal of Mollie; ook deze systemen komen op deze website aan de orde.

Advies

Kies niet direct voor gratis of het goedkoopst. Ook het vullen van de webshop met je eigen producten kost de nodige tijd. Een goed begin is het halve werk; de wat duurdere webshops bieden meer mogelijkheden en maken het eenvoudiger om een maximaal rendement te halen uit jouw webshop.